1. paastonajan sunnuntai Muuruveden kirkossa. |
Ruoasta
paastoaminen saa aikaan kahtiajakautuneen tunteen
Tunteeni
ensimmäinen ulottuvuus on siinä, että ruokapaastosta ei saa tulla teko, jota
harjoitetaan pelastuksen varmistamisena.
Ev.lut. kirkkomme
opettaa, että tärkeintä paastossa on keskittyminen Jumalan ja lähimmäisen rakastamiseen. Paastossa raivataan tilaa rukoukselle, Jumalan sanan lukemiselle, jumalanpalvelukselle, uskolle ja rakkaudelle.
Tunteeni
toinen ulottuvuus on se, että Raamatun esimerkit ja ohjeet opastavat ruokapaastoon.
Nyt mietin,
olisiko kahtiajakautuneen tunteen ratkaisu vapaaehtoisessa paastoon
suostumisessa. Suostuminen tapahtuu silloin kun keho ja mieli kutsuu paastoon.
Mitä tällainen kutsu voi olla?
Ensimmäisenä
kutsun sisältönä on kehon raihnaisuus. Terveysasiantuntijat kertovat että suurin
osa ihmisen ruumiin vaivoista liittyy liialliseen tai vääränlaiseen ravintoon
sekä liikunnan puutteeseen. Kun tunnistan raihnaisuuteni, se merkitsee samalla
kutsua terveellisempiin elämäntapoihin.
Toisena
kutsun sisältönä on katuminen. Katuminen sisältää elämän todellisuuden
mietiskelyä ja asioiden asettumista hyvään valoon anteeksiantamuksen
seurauksena.
Kolmantena
paastokutsun sisältönä on hengellisen elämän tarve ja sen myötä liittyminen
Kristuksen kärsimykseen. Itsekeskeisyyteni ja ahneuteni tilalle voi tulla
lähimmäisen kuunteleminen, auttaminen ja lohduttaminen.
Alkaneella
paastonajalla mietin siis näitä kolmea paaston teologista ulottuvuutta: kehon
raihnaisuutta, katumista ja lähimmäisen auttamista. Miettimiseni seurauksena
huomaan kuinka moniulotteinen kokonaisuus paasto voi olla.
Onko raihnaisuus helpottunut? Tuli sellainen vaikutelma ainakon fb:sta tuoreesta kuvasta. Hyvä kun veljeni tunnistin.
VastaaPoista